هر آنچه لازم است در مورد مجامع شرکت های بورسی بدانید

هر آنچه لازم است در مورد مجامع شرکت های بورسی بدانید

یکی از مباحثی که همیشه موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد می‌شود، امور مربوط به مجامع شرکت های بورسی است. سهامداران باید اطلاعات زیادی را مطالعه کنند تا در نهایت متوجه تفاوت مجامع شوند. به همین دلیل در این مقاله ضمن توضیح مجمع، به بیان انواع آن و ذکر نکاتی می‌پردازیم که تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند، در فرآیند آموزش بورس بررسی مجامع شرکت ها میتواند در معاملات ما  تاثیر گذار باشد.

مجمع شرکت های بورسی

همانطور که از عنوان مشخص است، مجمع شرکت، به هرگونه اجتماع که بین صاحبان سرمایه و شرکت با هدف تصمیم‌گیری در مورد وضعیت کنونی شرکت و اهداف آتی آن برگزار گردد گفته می‌شود. شرکت در این جلسات هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای مدیران شرکت فوایدی در بر دارد. اما مجامع بر اساس زمان و هدف برگزاری با هم متفاوت‌اند.

انواع مجامع بورس

انواع مجامع بورس

طبق قانون تجارت مجامع شرکت ‌های بورسی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. این سه عبارت‌اند از:

  1. مجمع موسس عمومی
  2. مجمع عمومی عادی
  3. مجمع عمومی فوق العاده

که در ادامه توضیحاتی در مورد هر یک خواهیم داد.

مجمع موسس عمومی

این نوع از مجامع شرکت های بورسی فقط یک بار و در زمان تاسیس شرکت برگزار می‌شود، اما در همان یک بار تصمیمات بسیار مهمی توسط اعضا گرفته می‌شود، تصمیماتی که بر اساس آن اقدامات زیر صورت می‌گیرد:

  • نخستین مدیران و بازرسان شرکت مشخص می‌شوند.
  • روزنامه‌ای کثیرالانتشار به‌منظور ثبت آگهی‌های مربوط به شرکت و دعوت اعضا تعیین می‌شود.
  • گزارش موسسین را بررسی و به آن رسیدگی می‌کنند. اگر گزارش مورد قبول واقع شود آن را تصویب می‌کنند.
  • طرح اساسنامه‌ی شرکت را تصویب و اگر لازم باشد چند اصلاحیه روی آن اعمال می‌کنند.

مجمع عمومی عادی

این نوع مجمع از مجامع شرکت‌ های بورسی خود به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

مجمع عمومی عادی سالیانه

این مجمع سالی یک بار بین سرمایه‌داران و مدیران شرکت‌ها برگزار می‌شود. زمان برگزاری این مجمع در اساسنامه ذکر شده است اما به‌طور معمول چهار ماه پس از اتمام سال مالی شرکت‌ها، آگهی دعوت به مجمع در روزنامه‌ای کثیرالانتشار منتشر می‌شود. از آنجایی که ‌پایان سال مالی بیشتر شرکت‌ها اسفندماه است، این مجمع در اردیبهشت، خرداد یا تیر برگزار می‌شود. زمان و مکان برگزاری در همان روزنامه به اطلاع سهامداران می‌رسد. همچنین، دستور جلسه‌ی شرکت شامل چگونگی عملکرد مالی، میزان سود و زیان، تصویب ترازنامه و انتخاب‌کردن مدیران نیز در آگهی به اطلاع آنان می‌رسد. از زمان درج آگهی تا تشکیل مجمع حداقل 10 و حداکثر 40 روز زمان باقی است. شرکت‌ها برای تشکیل این مجامع، آمفی‌تاترهای بزرگ را رزرو و جلسه‌ی خود را در آنجا برگزار می‌کنند.

برای شروع تصمیم‌گیری در این مجمع، حضور سهامداران بیش از نیمی از سهام که حق رای دارند الزامی است. در صورتی‌که جمعیت در جلسه‌ی اول به حد نصاب گفته‌شده نرسد، مجمع باید در زمانی دیگر و برای بار دوم برگزار شود. اما در دومین گردهمایی با هر میزان از جمعیت، تصمیمات مربوطه گرفته خواهد شد. نحوه‌ی تصویب نیز به صورت تایید حداکثری است؛ به این شکل که نظر نیمی از افراد به‌علاوه‌ی یک نفر، تصویب خواهد شد.

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده

این نوع از مجامع شرکت‌ های بورسی، در حقیقت همان مجمع عادی سالیانه است. تقریباً تنها از نظر زمان برگزاری با هم متفاوت‌اند زیرا در زمانی غیر از تاریخ مشخص‌شده تشکیل می‌شود. به‌طور معمول دلیل برگزاری این مجمع، ایجاد تغییراتی در هیئت مدیره است.

مجمع عمومی فوق‌العاده

مجمع عمومی فوق العاده

این مجمع هیچ محدودیتی در زمان برگزاری ندارد. سرمایه گذاران و صاحبان شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده پیرامون مسائلی همچون اصلاح اساسنامه‌ی شرکت، کم یا زیاد کردن سرمایه، تغییردادن سال مالی شرکت یا حتی در مورد پایان فعالیت شرکت و انحلال آن به نتیجه می‌رسند.

آگاهی از زمان و مکان تشکیل مجامع شرکت های بورسی

علاوه ‌بر مشاهده‌ی آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار به دو روش دیگر نیز می‌توان از زمان تشکیل مجامع بورس آگاه شد. روش اول مراجعه به سایت tsetmc است و در روش دوم سرمایه‌گذاران باید به سایت codal.ir مراجعه کنند. در این سایت نیز پس از عضویت و طی مراحلی تاریخ برگزاری مجامع به‌صورت گرافیکی و خلاصه روی یک تقویم دیده می‌شود.

وضعیت نماد سهم قبل از برگزاری مجمع شرکت های بورسی

به‌طور معمول برای تشکیل مجامع هفت روز (بدون در نظر گرفتن تعطیلات و پنج‌شنبه و جمعه‌ها) نماد سهم‌ها بسته می‌شود که دو روز آن قبل از برگزاری و پنج روز بعد از برگزاری مجمع است.

نکاتی که باید در مورد مجامع شرکت های بورسی بدانید

۱. تصمیماتی مانند تقسیم سود نقدی یا بالابردن سرمایه که در مجمع شرکت های بورسی اخذ می‌شود، شامل حال کلیه اشخاصی که در این زمان سهامدار شرکت هستند می‌شود.

۲. نماد معاملاتی شرکت‌ها، به‌طور معمول 2 تا 5 روز پس از تشکیل مجمع بازگشایی می‌شود. همانطور که گفتیم تمام تصمیمات اتخاذشده در مجمع شامل حال تمامی اشخاصی که در زمان برگزاری از سهامداران شرکت بوده‌اند می‌شود. بر این اساس چنانچه شخصی سهام خود را پس از بازگشایی نماد واگذار کند، همچنان تصمیمات مجمع شامل حال او می‌شود. برای مثال فرض کنید در مجمع، پرداخت 300 تومان سود نقدی توسط شرکت تصویب می‌شود و شخص سهامدار فردای روز تشکیل مجمع سهام خود را می‌فروشد. در این صورت سود نقدی به فردی که سهام خود را فروخته است تعلق می‌گیرد نه سهامدار جدید.

  1. اگر در مجامع شرکت‌ های بورسی پرداخت سود نقدی تصویب شود، در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت پیش از تشکیل مجمع سهم کم شده و قیمت تئوریک سهم موقع بازگشایی با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع مساوی می‌شود. البته شاید این قیمت به‌خاطر عرضه و تقاضا پس از بازگشایی با فرمول گفته شده تطابق نداشته باشد.
  2. چنانچه سود نقدی شرکت در مجامع بورس شامل حال شما شود و در زمان مشخص به حساب‌تان واریز نشود شما تا زمان دریافت آن طلبکار هستید، حتی اگر یک سال بعد اقدام کنید.

جمع‌بندی

وقتی اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی می‌کنید، به میزان سهام خود در تصمیمات شرکت حق مشارکت دارید. این مشارکت با تشکیل و شرکت در مجامع شرکت های بورسی ممکن می‌شود. مجامع به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که درمورد هر یک توضیحاتی دادیم.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید