چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

ورود به بازار بورس تنها یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است. با این حال افراد زیادی تمایل دارند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. دلایل زیادی در این بین وجود دارند که سرمایه‌گذاران را به‌ سمت این حوزه می‌کشانند. می‌توان گفت دلایل سرمایه گذاری در بورس برای هر کسی متفاوت است. اما در مجموع این بدیهی‌ست که امکان دریافت سود بیشتر، یکی از مهم‌ترین دلایل در این بین باشد.

در این‌جا ما قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم. با مطالعه‌ی این مطلب، دلایل کافی برای ورود به بازار بورس خواهید داشت. سطرهای زیر پاسخ مناسبی به سوال «چرا بورس را انتخاب کنیم؟» خواهند بود.

 

چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

پیش‌بینی روند تغییر قیمت سهام، کار ساده‌ای نیست. با این حال، سرمایه‌گذاری در بورس مزایایی دارد که افراد را برای تلاش در این راستا جذب می‌کند. هم‌چنین با وجود ریسک‌های متعددی که در سرمایه‌گذاری سهام وجود دارد، شاهد علاقه‌ی شدید برخی از سرمایه‌گذاران به شرکت در بورس هستیم.

علت این امر چیزی جز مزیت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در این بازار نیست. اما این مزیت‌ها کدامند؟

سرمایه‌گذاری در بورس چه برتری‌هایی نسبت به دیگر روش‌های کسب سود دارد؟ رسیدن به پاسخ این سوال کلید حل این معماست که چرا افراد به بورس علاقه‌مند هستند؟ این مزایا را در ادامه خواهید خواند.

سود قابل توجه

 

سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بورس و خرید و فروش درست سهام، می‌تواند شما را به سود قابل توجهی برساند. بدون شک می‌توان اذعان کرد که در صورت اقدام مناسب، سودی که در بورس به‌دست می‌آورید، به مراتب از سود بانک بیشتر خواهد بود. همین مسئله می‌تواند اولین و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه گذاری در بورس برای بسیاری از افراد باشد.

امکان ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری

 

در بورس شما قادر به خرید سهام مختلف هستید. خرید سهم‌هایی از شرکت‌های متفاوت، امنیت را برای سرمایه‌گذاری‌تان به ارمغان می‌آورد. بدیهی‌ست که در بازه‌های زمانی خاص برخی صنایع رونق گرفته و برخی دیگر دچار رکود و کسادی بازار شوند. تنوع در سبد سهام‌تان باعث می‌شود در تمام دوره‌ها سود خوبی کسب کنید.

پس‌اندازی خوب

 

خرید سهام و نگه داشتن آن برای بلندمدت، می‌تواند شیوه‌ای مناسب در پس‌انداز کردن باشد. اگر شما بتوانید شرکت‌های معتبر و دارای آینده را شناسایی کنید، خرید سهام آن‌ها فرصت بی‌نظیری برای داشتن پس‌اندازی مطمئن خواهد بود. 

چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

 

شکست تورم

خواه‌ناخواه تورم همواره وجود دارد. این معضل علاوه بر آن که بر تامین مایحتاج زندگی‌مان اثر می‌گذارد، در سرمایه‌ها و دارایی ما نیز بی‌تاثیر نیست. نقدینگی‌های ما در مواجهه با تورم ارزش خود را به‌تدریج از دست خواهند داد. این در حالی‌ست که با خرید سهم، رشد یک کسب‌وکار در طول زمان، به رشد سرمایه‌ی ما منجر می‌شود.

در امان ماندن از تورم و حفظ ارزش دارایی، یکی از دلایل سرمایه گذاری در بورس برای بسیاری از افراد است.

 

امکان یادگیری مهارت‌های لازم

برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، شما نیاز به مهارت و دانش خواهید داشت. این موضوع درخصوص بورس نیز صدق می‌کند. خوشبختانه به‌دلیل وجود منابع مختلف آموزشی متعدد امکان یادگیری مهارت‌های لازم در این زمینه وجود دارد. شما می‌توانید آموزش‌ها و مقالات متعددی در سطح اینترنت یافته و آن‌ها را مطالعه کنید. علاوه بر آن شرکت در دوره‌های آموزشی هم‌چون دوره جامع تحلیل تکنیکال، دوره تابلوخوانی، دوره تحلیل بنیادی، دوره فیلترنویسی و … می‌تواند دانش لازم را در اختیارتان قرار دهد.

 

امکان سرمایه‌گذاری در حجم‌های مختلف

یکی از محدودیت‌های ما در سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه‌مان است. برای مثال خرید ملک به‌عنوان یکی از شیوه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بلندمدت شناخته می‌شود. با این‌حال شما برای خرید یک قطعه زمین یا یک خانه، نیاز به حجم مشخصی از بودجه خواهید داشت. در واقع امکان آن وجود ندارد با چند میلیون تومان سرمایه وارد این بازار شوید.

در مقابل یکی از دلایل سرمایه گذاری در بورس، در دسترس بودن حجم کمی از نقدینگی و سرمایه است. شما با وارد شدن به این بازار می‌توانید از میزان حداقل 500 هزار تومان تا هر اندازه که بخواهید سهم بخرید. این موضوع سبب شده است تا امکان ایجاد تنوع در سبدتان حتی با مبلغ کم وجود داشته باشد.

به همین دلیل در کنار دیگر دلایل سرمایه گذاری در بورس، امکان وارد کردن سرمایه‌ی کم را نیز می‌توان دلیل مهمی دانست.

 

نقد شوندگی

یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری در بورس، نقدشوندگی بالای سرمایه است. به‌طور معمول در انواع سرمایه‌گذاری‌ها شما در صورت تصمیم برای فروش دارایی و دریافت پول نقد، زمان خاصی را نیاز خواهید داشت. اما در بورس امکان فروش سهام در کم‌ترین زمان ممکن وجود دارد. البته در برخی موارد محدود که سهام‌داران قصد فروش سهم‌های در حال سقوط را دارند، امکان ایجاد صف فروش وجود دارد. اما در شرایط عادی شما می‌توانید سهم خود را به‌راحتی بفروشید.

البته با خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم‌چون صندوق‌های EFT، میزان نقدشوندگی بسیار بیشتر شده و با توجه به ساختار این صندوق‌ها، شما می‌توانید در مدت کم‌تری سهام خود را نقد کنید.

دلایل برتری بورس

 

سرمایه‌گذاری آسان

سرمایه‌گذاری در بورس فرآیند ساده‌ای دارد. علاوه بر سادگی، می‌توان به سهولت خرید و فروش در این بازار اشاره کرد. برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس کافی‌ست وارد سایت سجام شده و مراحل ثبت‌نام در بورس را طی کنید. سپس با احراز هویت در یکی از کارگزاری‌های معرفی شده امکان خرید و فروش برایتان فراهم خواهد بود.

نکته‌ی قابل توجه در این زمینه امکان خرید و فروش سهام به صورت آنلاین است. به این ترتیب تنها با یادگیری فرآیند معامله‌ی آنلاین در کارگزاری مورد نظر، می‌توانید در ساعاتی که بورس فعال است معامله‌تان را به انجام برسانید.

 

وجود منابع معتبر

برای بررسی وضعیت بورس و شرایط سهام، سایت‌های معتبر و پایگاه‌های داده‌ی بسیاری وجود دارند. برای مثال شما می‌توانید در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) اطلاعات مفیدی را درخصوص بازار سهام به‌دست آورید. هم‌چنین برای دسترسی به داده‌ها و فایل‌های گزارشات ماهانه و سالانه‌ی شرکت‌ها، بررسی سایت کدال می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

سرمایه‌گذاری موثر و در گردش

در کنار شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، خرید سهام نقش موثرتری در رشد صنایع مختلف دارد. در این روش، شما می‌توانید دارایی خود را در جهت رشد کارخانجات سودده به‌کار بگیرید. هم‌چنین حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایجاد موقعیت برای موفقیت و رشد آن‌ها دیگر مزیت خرید سهم در بورس و به‌ویژه فرابورس است.

 

جمع‌بندی دلایل سرمایه گذاری در بورس

با مهم‌ترین دلایل سرمایه گذاری در بورس آشنا شدید. این دلایل باعث شده‌اند سرمایه‌گذاران بسیاری برای ورود به بورس اقدام کنند. اما از این تعداد همه‌ی آن‌ها موفق به کسب سود چشم‌گیری نمی‌شوند. چه بسا بسیاری از این افراد حتی متحمل ضررهای سنگینی نیز می‌شوند.

این موضوع دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها عدم شناخت کافی از این بازار و عدم رعایت نکاتی برای جلوگیری از ضرر در بورس است. لذا اگر قصد دارید وارد بازار بورس شوید، ابتدا اقدام به افزایش دانش و مهارت خود در این حوزه کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید