چگونه وارد بازار بورس شویم؟ مراحل گرفتن کد بورسی

آموزش ورود به بورس ایران و مراحل گرفتن کد بورسی

سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های بسیار مهم افزایش دارایی است. اگر زمانی تنها با کار کردن می‌شد کسب درآمد کرد، امروز شاهد آن هستیم که افراد با سرمایه‌ی خود، سرمایه‌ی بیشتری به‌دست می‌آورند. سرمایه‌گذاری به شیوه‌های مختلفی از جمله خرید و فروش طلا و ملک، معامله‌ی ارز و … ممکن است. اما یکی از مهم‌ترین روش‌های آن که بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته، ورود به بورس است.

همان‌طور که می‌دانید برای ورود به هر حوزه‌ای، داشتن دانش و مهارت کافی اهمیت بالایی دارد. از این رو قصد داریم در این مطلب نگاهی کامل به مسئله‌ی بورس، مراحل گرفتن کد بورسی و نکات مربوط به آن داشته باشیم.

شناخت بورس اولین قدم در ورود به بورس

پیش از هر چیز، بیایید ابتدا نگاهی به تعریف بورس داشته باشیم. بورس را می‌توان محلی برای معامله دانست. جایی که خریداران و فروشندگان گرد هم می‌آیند و دارایی خود را اعم از دارایی‌های فیزیکی، سهام و … خرید و فروش می‌کنند.

بورس ایران انواع مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به بورس اوراق بهادار، بورس انرژی، بورس کالا و … اشاره کرد. برای ورود به بورس در هر یک از این بخش‌ها شما باید دانش کافی را در زمینه‌ی مورد نظر داشته باشید. پس پیش از هر چیز سعی کنید اطلاعات کافی در زمینه‌ی اصطلاحات رایج بورسی، انواع روش‌های تحلیل قیمت و … کسب کنید. همچنین نکات مهم قبل از شروع فعالیت در بورس را در نظر بگیرید.

پس از آن‌که به دانش کافی در این حوزه دست یافتید می‌توانید فرآیند زیر را برای ورود به بورس ایران طی کنید.

نحوه ورود به بورس و شروع سرمایه‌گذاری در آن

وارد شدن به بورس فرآیند پیچیده‌ای ندارد. شما تنها طی چند مرحله و با انجام چند فعالیت ساده می‌توانید به عنوان سرمایه‌گذار شناخته شوید. اما همان‌طور که گفتیم، موضوع بسیار مهم، داشتن دانش کافی و شناخت این بازار است. لذا پس از آن‌که مراحل زیر را طی کردید، به‌سرعت نسبت به یادگیری این مسائل اقدام کنید تا اشتباهات تازه کارها در بورس را مرتکب نشوید.

دریافت کد بورسی، اولین قدم برای ورود به این بازار

 

برای آن‌که بتوانید در بازار بورس معاملات خود را به انجام برسانید و سهم بخرید، پیش از هر چیز باید یک کد بورسی دریافت کنید. دریافت کد بورسی به‌راحتی و از طریق ورود به سایت سجام امکان‌پذیر است. البته اگر بخواهید سرمایه‌گذاری خود را از طریق کارگزاری‌ها انجام دهید، بسیاری از آن‌ها خود مراحل دریافت کد را برایتان انجام می‌دهند.

با این وجود در ادامه شما را با فرآیند ثبت‌نام در این سایت و مراحل گرفتن کد بورسی آشنا خواهیم کرد.

نقشه بورس

مزیت دریافت کد بورسی

 

داشتن کد بورسی به شما کمک می‌کند تا به معاملات آنلاین در بورس انجام دهید. پیش از این سرمایه‌گذاران مجبور بودند برای خرید و فروش سهم، ثبت و تغییر اطلاعات و کارهایی از این دست به کارگزاری‌ها مراجعه کنند. اما ثبت نام در سامانه سجام به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به حضور در یک کارگزاری کار خود را در بورس شروع کنید.

هم‌چنین با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، شما می‌توانید در صورت نیاز نسبت به ویرایش آن‌ها اقدام کنید. از طرفی با ثبت‌نام در سجام و داشتن کد بورسی، خواهید توانست از همه‌ی کارگزاری‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود برای ورود به بورس و استفاده از خدمات هر کارگزاری مراحل ثبت‌نام در آن را مجدد طی کنید.

چگونگی ثبت نام در سامانه سجام و مراحل گرفتن کد بورسی

 

برای این کار ابتدا باید وارد سایت سامانه سجام شوید. در این سایت شما با گزینه‌هایی هم‌چون «ثبت نام در سجام»، «ویرایش اطلاعات»، «احراز هویت» و … روبه‌رو خواهید شد. پس از انتخاب گزینه‌ی ثبت‌نام وارد صفحه‌ی زیر شده و چنین پیغامی را مشاهده می‌کنید:

راهنمای دریافت کد بورسی

 

تمام توضیحاتی که در این صفحه آمده است را به‌دقت مطالعه کنید. همان‌طور که می‌بینید گام‌های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند ثبت نام شامل 6 مرحله است. با انتخاب کلید سبز «ثبت نام در سجام» وارد صفحه‌ی بعدی شده و مراحل را به ترتیب زیر طی می‌کنید:

  • در صفحه‌ای که باز می‌شود شماره‌ی همراه خود را وارد کنید.
  • کد چهار رقمی‌ای را که به تلفن همراهتان پیامک می‌شود وارد کرده و آن را تایید کنید.
  • پس از انتخاب گزینه‌ی مشتری حقیقی، اطلاعات خود را وارد کنید.
  • پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام در این مرحله انجام می‌شود. این مبلغ در حال حاضر 10هزار تومان است.
  • پس از پرداخت هزینه، نیاز به پر کردن فرم‌های اطلاعات خود خواهید داشت.
  • با پر کردن فرم‌ها در مرحله‌ی آخر فرآیند ثبت‌نام کامل شده و یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد.

با دریافت کد رهگیری می‌توانید وارد بخش احراز هویت در سایت شده و کارگزاری مورد نظر خود را برای احزار هویت انتخاب کنید. هر یک از این کارگزاری‌ها شرایط خاص خود را داشته و شما می‌توانید به‌صورت حضوری یا آنلاین مراحل مورد نظر را طی کنید.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

 

دریافت کد بورسی و ورود به بورس، مستلزم داشتن شرایطی خاص و داشتن مدارکی مشخص است. در این‌جا ما شرایط و مدارک لازم برای ورود به بورس برای افراد حقیقی را مرور می‌کنیم.

  • اصل شناسنامه و تصاویر صفحه‌ی اول و هم‌چنین صفحه‌ی توضیحات
  • اصل کارت ملی و تصویر پشت و روی آن
  • شماره‌ی حساب بانکی و شماره‌ی شبای آن حساب
  • تکمیل فرم‌های لازم
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • دارا بودن حداقل سن 18 سال

ورود به بورس تنها آغاز ماجراست

اگر مراحل گرفتن کد بورسی را طی کرده اید و موفق به دریافت کد بورسی شدید، می‌توانید معاملات خود را آغاز کرده و اقدام به خرید سهام کنید. اما کدام سهم را باید بخرید؟ چه سهامی ارزش خریدن دارند؟ چه زمانی باید یک سهم را بفروشیم؟

این‌ها سوالاتی هستند که هر سرمایه‌گذاری به دنبال رسیدن به پاسخ آن‌هاست. اما همه موفق نمی‌شوند جواب درستی برای آن‌ها پیدا کنند. شاید این موضوع شما را کمی ناامید کند. اما بهتر است بدانید که سرمایه‌گذاری و کسب سود در بورس کار زیاد ساده‌ای نیست. با این وجود جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از آموزش‌های موجود در این حوزه از جمله آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، فیلترنویسی و … بهره‌مند شوید و مهم‌ترین مهارت‌ها و اطلاعات را کسب کنید.

سوالات متداول

خیر، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یک امر تخصصی‌ست و نیاز به دانش دارد. شما برای آن‌که سرمایه‌گذاری موفقی در بورس داشته باشید باید به مهارت‌هایی هم‌چون تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال مسلط باشید.

شما می‌توانید با حداقل مبلغ 500 هزار تومان سرمایه‌گذاری خود را در بورس شروع کنید.

بسیاری از افراد این روزها خود را متخصص بورس می‌دانند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی سیگنال‌هایی را منتشر کرده و افراد را تشویق به خرید سهم می‌کنند. ما توصیه می‌کنیم همواره خودتان شرایط را بسنجید و اقدام به خرید کنید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم

کارگاه آنلاین چی بخریم ؟؟

رایگان!

مطالب پربازدید

برای دانلود خلاصه کتاب ها نام و ایمیل خود را وارد نمایید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید