اصول سرمایه گذاری در بورس

اصول سرمایه گذاری در بورس برای موفقیت

هم‌چون هر فعالیت دیگری در زندگی، سرمایه‌گذاری در بورس نیز قواعد و اصول خاص خود را دارد. در این مقاله ما این قواعد را، با عنوان اصول سرمایه گذاری در بورس می‌شناسیم. دلیل اصل خواندن نکاتی که در ادامه ارائه می‌کنیم، درک بیشتر شما از جدی و مهم بودن آن‌هاست.

سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند دانست علم نجوم یا رفتن به مریخ نیست، بلکه کافی‌ست چند اصل سرمایه‌گذاری در بورس را که در ادامه معرفی می‌کنیم رعایت کنید تا هیچ‌گاه ضرر نکنید.

اصول سرمایه گذاری در بورس آموختنی هستند

پیش از هر چیز بدانید، اولین ابزار مورد نیاز شما برای موفقیت، دانش و مهارت است. پس اگر تازه‌کار هستید، از همین حالا برای آموختن اصول و کارکردهای بورس قدم بردارید. یادگیری مفاهیم بورسی وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. برای اطمینان از یادگیری خود می‌توانید در دوره‌های آموزشی موجود در این حوزه نظیر دوره آموزشی تحلیل تکنیکال، دوره آموزشی تحلیل بنیادی و دوره‌هایی هم‌چون تابلوخوانی و فیلترنویسی شرکت کنید.

بر روی تجارت‌های عالی سرمایه‌گذاری کنید

توجه کنید که تعریف اصلی بورس و سهام در چیست. شما فرصت این را دارید که در یک پروژه‌ی تجاری سهیم شوید. پس این تجارت را به‌درستی انتخاب کنید. فارغ از نمودارها و اخبار و جوانب دیگر، به ارزشمند بودن صنعت و کسب‌وکاری که سرمایه‌ی خود را وارد آن می‌کنید، دقت کنید. شناخت شرکت های بورسی اهمیت بالایی دارد. چه صنعتی راه رشد بیشتری دارد؟ ایده‌های نوین در کجا هستند و چگونه می‌توانید آینده‌ی مطمئن‌تری را بیابید؟

پارامترهای مختلف را در نظر بگیرید

یکی از اصول سرمایه گذاری در بورس، بررسی همه‌جانبه‌ی سهم مورد نظر است. بنابراین شما باید پارامترهای موثر در آینده‌ی یک سهم را بررسی کنید. این پارامترها عبارتند از سابقه‌ی مالی، تیم مدیریتی و هم‌چنین ثبات شرکت در سوددهی. شرکت‌های ارزشمند تیم مدیریت قوی‌ای داشته و گزارش‌های ماهانه و سالانه‌شان دقیق و به‌موقع ارائه می‌شود.

شرکتی با نوآوری‌های خاص و رو به پیشرفت انتخاب کنید

گاهی اوقات ممکن است ارزش یک سهم مدت زیادی را ثابت مانده یا در حال کاهش باشد. اما با مطالعه و تحقیق به این نتیجه برسید که شرکت در حال تدارک دیدن پروژه‌هایی برای آینده‌ای نزدیک است و قرار است تحول مهمی ایجاد شود. با توجه به ریسک‌پذیری خود از چنین سهم‌هایی غافل نشوید.

سرمایه گذاری موفق در بورس

یکی از اصول سرمایه گذاری در بورس، توجه به رقبا

وقتی سهمی را در یک صنعت خاص می‌خرید، دیگر فعالان آن حوزه به‌عنوان رقبای شما و شرکت مورد نظرتان تلقی می‌شوند. پس در هنگام سنجش وضعیت، رقبا را نیز بررسی کنید. اگر شرکتی که سهمش را می‌خرید خوب عمل کند، اما شرکت‌های رقیب عملکرد بهتری داشته باشند، امکان کاهش ارزش سهام شما وجود دارد، چراکه شرکت‌های قوی‌تر بازار و در نتیجه سرمایه‌ی بیشتری را به‌سمت خود جذب می‌کنند. پس در هر حوزه به‌دنبال بهترین‌ها باشید.

ارزش هر سهم را درک کنید

یکی از اصول سرمایه گذاری در بورس، توجه به ارزش واقعی سهام است. استراتژی سرمایه‌گذارهای حرفه‌ای، خرید سهم‌هایی با قیمت کم‌تر از ارزش واقعی‌ست. گاهی به ‌دلایل مختلفی ممکن است قیمت یک سهم کم‌تر از ارزش واقعی آن باشد. عکس این استراتژی در فروش سهام نیز به‌کار می‌رود. زمان‌هایی که به‌دلیل جو روانی و ورود سرمایه‌ی زیاد به یک سهم قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند، نمی‌توان گفت به‌طور قطع قیمت واقعی سهم افزایش داشته است و ممکن است مدتی بعد دچار ریزش شود.

هیچ‌گاه در قیمت اوج، سهم نخرید

اگر به نمودار قیمت سهم‌های مختلف نگاهی بیندازید، می‌بینید که افزایش و کاهش بخشی جدانشدنی از آن‌هاست. پس بدانید که هر افزایشی مقداری اصلاح به‌همراه خواهد داشت. پس هیچ‌گاه از روی نگرانی به‌خاطر جا ماندن از بازار، خرید نکنید. به‌دنبال کف قیمت‌ها باشید و خرید مطمئن‌تری انجام دهید. در چنین مواقعی خرید پله‌ای نیز راه‌حل مناسبی‌ست. به این ترتیب که اگر از ادامه‌ی روند قیمت مطمئن نیستید، مقداری خرید کرده و سپس در پله‌های بعدی اگر قیمت کاهش یافت، سبد خود را بیشتر کنید تا میانگین خریدتان کاهش یابد.

به خرید یک سهم بسنده نکنید

دیگر موردی که در بررسی اصول سرمایه گذاری در بورس باید به آن توجه شود، دوری از سبد تک سهم است. یک سبد تک سهم بدترین نوع سرمایه‌گذاری در بورس است. چرا که ریسک بسیار بالایی با خود به‌همراه دارد. توجه کنید که شرکت‌های خوب بسیاری در بورس فعالند. پس لزومی ندارد شما تمام سرمایه‌ی خود را در یک سهم متمرکز کنید. با این کار در صورت وقوع هر اتفاق و کاهش قیمت یک سهم، ارزش سرمایه‌ی شما به‌شدت کاهش می‌یابد. هم‌چنین شما از نقاط سبز بازار نیز جا می‌مانید و سودهای احتمالی را از دست خواهید داد.

successful investing stock market

احتمال ضرر را نیز در نظر بگیرید

یکی از اشتباهات سرمایه‌گذارهای تازه‌کار، عدم آمادگی برای ضرر است. پس شما این اشتباه را تکرار نکنید و به عنوان یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری در بورس، ریسک‌پذیری را در دستور کارتان قرار دهید. البته باید اصول مدیریت ریسک را رعایت کنید.

هم‌چنین بسیار مهم است که حدضرر خود را مشخص کنید. به این ترتیب برنامه‌ریزی کنید که درصورت کاهش قیمت سهم به ‌حد مشخصی، از آن خارج شده و سپس در موقعیت مناسبی وارد شوید.

اصول سرمایه گذاری در بورس برای دریافت سود

گاهی همه چیز طبق میل ما پیش می‌رود و سهامی که داریم با قیمت مناسبی در حال رشد هستند. اگر قصد نگهداری چند ساله‌ی یک سهم را ندارید، همیشه به ذخیره کردن بخشی از سود خود فکر کنید. به این ترتیب زمانی که ارزش یک سهم که برای مدت موقت خریده‌اید بالا می‌رود، می‌توانید قسمتی از آن را بفروشید. در چنین شرایطی در صورت کاهش قیمت شما پیش از این سود مناسبی را برداشت کرده‌اید.

به سرمایه‌گذاری بلندمدت خود وفادار بمانید

فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس، انتخابی نامناسب است. از این رو بهتر است که نگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری داشته باشید. یکی از اصول سرمایه گذاری در بورس، به شما توصیه می‌کند سبد بلندمدت خود را هیچ‌گاه تغییر ندهید. در صورت مشاهده‌ی اصلاح‌های مقطعی برای فروش وسوسه نشوید.

از طرفی اگر قصد دارید خرید و فروش کرده و نوسان‌گیری دارید، می‌توانید یک سبد مجزا برای آن درنظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید از نوسان بازار نیز سود کسب کنید. در حالی که برنامه‌ی بلندمدتتان طبق آن‌چه انتظار داشته‌اید پیش می‌رود.

جمع بندی

فراموش نکنید که موفقیت تا حدود زیادی به رعایت اصول سرمایه گذاری در بورس که در بالا معرفی کردیم وابسته است. از طرفی تجربه می‌تواند به شما توانایی و اعتماد به‌ نفس بیشتری بدهد. اگر در حال یادگیری هستید و می‌خواهید کارتان را شروع کنید، می‌توانید مدتی را آزمایشی فعالیت کنید.

سهم‌ها را بررسی کرده و پیش‌بینی خود را در خصوص آن‌ها یادداشت کنید. در بازه‌های زمانی مختلف صحت نتایجی را که پیش‌بینی کرده‌اید مرور کنید. در صورتی که نتایج تا حدی به واقعیت نزدیکند، وارد بازار شده و کم‌کم خود را بیازمایید.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید