بورس یا ارز دیجیتال؟ تفاوت ارز دیجیتال با بورس از نظر سرمایه گذاری

بررسی تفاوت ارز دیجیتال با بورس

ارزهای دیجیتال امروزه به یکی از مهم­ترین انتخاب­ های سرمایه ­گذاری بدل شده ­اند. در سال 2008 بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال ظهور کرد. از آن زمان تاکنون با توجه به معرفی فناوری‌های جدید، چیزی بیش از 5500 ارز دیگر معرفی و در صرافی‌ها لیست شده‌اند. از سوی دیگر بازار بورس قدمتی بسیار بیشتر دارد. این بازار تا پیش از ظهور ارزهای دیجیتال، همواره به‌عنوان اولین و یکی از بهترین روش ­های سرمایه گذاری در میان مردم شناخته شده است. اما تفاوت ارز دیجیتال با بورس در چیست؟

بررسی تفاوت ارز دیجیتال با بورس

اگر به‌ دنبال سرمایه‌گذاری برای آینده و راهی برای تا­مین آسایش خود در دوران بازنشستگی می­گردید، سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه راهی مناسب است. بازارهایی هم‌چون بازار بورس و ارزهای دیجیتال می­ توانند موقعیت خوبی را برای کسب سود معقول از سرمایه‌تان فراهم کنند.

اما لازم است دانش خوبی در زمینه هر دو بازار کسب کنید و پیش از سرمایه‌گذاری، تفاوت ارز دیجیتال با بورس را بدانید. در ادامه قصد داریم گوشه­ هایی از تفاوت سرمایه‌گذاری در بورس و ارزهای دیجیتال را برشمرده و توضیحی مختصر در خصوص هر یک از این تفاوت­ ها ارائه کنیم.

بازار ارزهای دیجیتال و وضعیت فعلی آن

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در زمان نگارش این مقاله چیزی حدود 2 تریلیون دلار است. نزدیک به 50 درصد این حجم در اختیار بیتکوین قرار داشته و مابقی آن سهم آلت‌کوین‌هاست. بازار ارزهای دیجیتال بازاری بسیار جوان بوده و قدمت آن تنها کمی بیشتر از ده سال است. به همین دلیل گاهی اخبار و شایعات به‌راحتی می­توانند روی حرکت قیمت­ ها اثرگذار باشند و بازار را دچار نوسانات شدید کنند.

بنابراین اگرچه فناوری بلاکچین تحولی بنیادی در فضای کسب‌وکار و بازارهای سرمایه ایجاد کرده است، اما ماهیت نوسان‌گر آن باعث ایجاد دلهره و بی­ اعتمادی بسیاری از سرمایه گذاران می‌شود. ناگفته نماند که همین تفاوت ارز دیجیتال با بورس بسیاری از معامله­ گران کوتاه‌مدت را شیفته خود کرده است.

تفاوت ارز دیجیتال با بورس

بازار بورس و وضعیت آن

بازار بورس به بازارهای عمومی گفته می­ شود که امکان عرضه، خرید و فروش سهام در کارگزاری­ های آن فراهم است. این بازارها به منظور تحقق دو هدف بسیار مهم به وجود آمده ­اند. اول این‌که کارخانه­ ها و شرکت­ ها با عرضه و فروش سهام خود در بازار بورس، سرمایه­ ای را که برای گسترش کسب‌وکارشان نیاز دارند تامین کنند. به‌این‌ترتیب آن‌ها نیازی به استفاده از وام­ های بانکی و بازپرداخت نرخ بهره‌ی آن‌ها نخواهند داشت. دوم این­که به سرمایه‌گذاران با خرید سهام شرکت­ ها فرصت شریک شدن در سود آنها داده می­ شود.

بهتر است پیش از تصمیم‌گیری برای ورود به هر یک از این بازارها علاوه بر دانستن فرق بورس با ارز دیجیتال، به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • اهداف و نگرش خود را از سرمایه‌گذاریتان مشخص کنید.
  • قصد معامله‌ی کوتاه مدت دارید یا می­ خواهید پس­ اندازتان را برای سال­ های آتی سرمایه­‌گذاری کنید؟
  • تا چه اندازه ریسک‌پذیر هستید.

اجازه دهید چند مقایسه کوتاه انجام دهیم.

معامله یا سرمایه گذاری

در اینجا منظور از معامله عمل خرید و فروش سهام در کوتاه مدت است. از چند دقیقه تا چند هفته! از سوی دیگر به عمل خرید سهام و نگهداری آن برای مدت طولانی مثلا چند ماه یا چند سال و فروختن آن ها پس از رسیدن به قیمت مطلوب، سرمایه‌گذاری می­ گوییم.

معامله چه در بازار بورس و چه در بازار ارزهای دیجیتال دانش و مهارت زیادی می­ طلبد. معامله­ گران باید به اصول تحلیل تکنیکال بازار و استفاده از اندیکاتور­ها مسلط باشند. به همین دلیل  بسیاری از موسسات و سرمایه‌­گذاران بزرگ ترجیح می­دهند در این بازارها سرمایه‌­گذاری بلندمدت انجام دهند.

اگرچه این استراتژی­ ها برای هر دو بازار عمومیت دارند، اما تفاوت ارز دیجیتال با بورس در آن است که به دلیل ماهیت نوسان‌گر خود برای معامله­ گران عملکرد بهتر اما پرریسک‌تری را داراست.

تفاوت در میزان ریسک

هر اندازه نوسانات ارزش یک سهم بیشتر باشد، سرمایه­ گذاری در آن ریسک بیشتری دارد. بازار بورس ماهیت پرریسکی دارد. چرا که ارزش سهام شرکت­ ها به‌طور مرتب به‌ نسبت عملکردشان در بازار تغییر می­ کند. با این حال بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر‌ریسک­ تر از بورس است. به‌طوری‌که یک سرمایه­ گذار سازمانی به راحتی می­ تواند با خرید یا فروش مقدار زیادی از یک ارز، روی حرکت قیمت آن اثرگذار باشد. تفاوت ارز دیجیتال با بورس در میزان کنترل چنین اقداماتی‌ست. در بورس سرمایه­ گذاران بزرگ کمتر امکان دست بردن در قیمت‌ها را دارند.

تفاوت در میزان امنیت

سهام­ های عرضه شده در بازار بورس تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ی مالیاتی به‌طور مرتب ارزیابی می­ شوند. شرکت‌ها برای ادامه‌ی عرضه سهام خود در بازار بورس باید از ممیزی­ های متعدد سالانه عبور کنند. بنابراین بسیار دور از ذهن است که کلاهبرداری در بازار بورس اتفاق بیفتد.

اما تفاوت ارز دیجیتال با بورس این است که ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن و ناشناس ماندن سرمایه‌گذاران بیشتر در معرض خطرات امنیتی قرار دارد. چراکه هرکسی می­ تواند با طی مراحل مشخص و مقداری دانش برنامه‌نویسی توکن خود را عرضه کرده و به فروش برساند. از آن گذشته صرافی­ های ارز دیجیتال هم از ابتدای عرضه بیتکوین از حمله هکرها مصون نبوده­ اند.

ریسک بزرگ در مقابل پاداش بزرگ

شاید با مطالعه مطالب بالا فکر کنید بازار ارزهای دیجیتال بازاری بسیار خطرناک است و سرمایه­ گذاران از آن دوری می­ کنند. اما این طور نیست. با وجود اینکه این بازار ثبات و امنیت نسبی بازار بورس را ندارد، اما سرمایه‌گذاران بلندمدت تجربه‌ی سودهای 1000 درصدی را داشته ­اند. حتی در کوتاه مدت نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران سودهای 150 درصدی را تجربه می­ کنند.

به‌طورکلی می­توان گفت با سرمایه­ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، با مواجه شدن با ریسک بزرگ‌تر، در مقابل ممکن است پاداش بسیار بزرگ­تری نصیبتان شود.

stock market cryptocurrency

شما بورس را انتخاب می‌کنید یا ارز دیجیتال؟

بازار ارزهای دیجیتال بازاری غیرقابل پیش‌بینی و مستعد سقوط ناگهانی است. با این‌حال سرمایه‌گذاری در رمزارزها، در حالی‌که ممکن است سال­ ها تا به‌کارگیری گسترده آن­ ها فاصله داشته باشیم هنوز هم یک سرمایه‌گذاری عالی‌ست که عمر آن تنها به یک دهه می­ رسد.

در مقابل برخی سرمایه‌گذاران تمایل دارند سهام خود را برای در امان ماندن از نوسانات، در بورس نگهداری کنند، چراکه می­ دانند در نهایت همه چیز رو به بهبود خواهد رفت.

حال‌ این که شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد، به استراتژی و هدف شما در سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

جمع‌بندی

تفاوت ارز دیجیتال با بورس آن‌جا پررنگ­ تر می­ شود که احتمال دریافت سود کلان در سرمایه‌گذاری بر روی یک فناوری جدید، می‌تواند بسیار اغوا کننده باشد. هنوز هم به‌شدت توصیه می‌شود هر کسی که فکر جهش ­های بلند را برای طی کردن مراحل موفقیت در بازار در سر می ­پروراند، پیش از هر چیز آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کند.

با شناخت کافی از این بازارها و یادگیری مهارت‌های لازم در سرمایه‌گذاری احتمال شکست خود را پایین بیاورید. شرکت در دوره‌های آموزشی نظیر دور‌ه ارزهای دیجیتال و دوره‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در موفقیت‌تان داشته باشد.

امتیاز مطلب:
5/5

اشتراک مطالب :

ارسال مطالب جدید به ایمیل شما

برای مشاهده مطالب جدید سایت ایمیل خود را در کادر زیر وارد و ثبت نمایید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام استاد عزیز فعلا بورس و درآینده و بعد از کسب تجربه کافی ارزهای دیجیتال

    • با سلام و احترام
      حتما مدیریت سرمایه اصولی انجام دهید

  • استاد خداااااااااا قوت ? ? ? ? ? خسته نباشید… من در حال آموزش هم بورس و هم ارزهای دیجیتال و هم فارکس هستم…. در کنار آموزش ترید هم دارم….

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی دانشکده بورس

مطالب پربازدید

ورود / ثبت نام

لطفا جهت ورود به حساب کاربری یا ثبت نام
شماره تماس خود را وارد نمایید